onsdag 7 maj 2008

Kalasdagen!

Min kalasdag idag! Jippi! Vill du bjuda mig på min favorittårta så går det fint.
Här e receptet:

BRITTATÅRTA

125 g margarin
1 dl socker
2 äggulor
1 dl mjölk
1.5 dl mjöl
2 tsk bakpulver OBS! SMÖRJ BAKPLÅTSPAPPERET!
Maräng:
2 äggvitor
1 3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g nötter
Fyllning:
2 dl vispgrädde
2-3 bananer
Hacka nötterna!
Maräng: Vispa äggvitorna till hårt skum,
rör i socker och vaniljsocker.
Tårtbotten: RÖR margarin och socker pösigt,
därefter en äggula i taget, sen mjölken
växelvis med mjöl och bakpulver.
Bred smeten tunt på bakplåtspapper,
sedan marängsmeten över. Strö över nötterna.
Tårtan bakas i 180 grader i ca 20 min.
När den kallnat delas den i 2 delar, grädden vispas och blandas
med mosade bananer och lägges mellan bottnarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

DET DÄR ÄR MIN FAVORITTÅRTA OCKSÅ! :D Fast jag har två marängliknande bottnar, och mellan dem så lägger jag mixade jordgubbar/vispgrädde :P SÅ GOTT *O*

<3<<3<3<3<3<3